WP Greet Box icon
Dobrodošli na Svetlu Komoru, portal i magazin primenjene fotografije! Ako ste novi ovde, možda želite da pratite naš RSS izvor, ili Fejsbuk stranicu, kako biste ostali u toku sa novim sadržajem?

darko-stanimirovic-teorija-fotografije-refoto-casopis-rubrika-clanak

Lepa vest je za sve ljubitelje teorije fotografije, a mogu reći i za sve vas, verne čitaoce mog bloga. Na poziv Ivane Tomanović, glavne urednice časopisa ReFoto, napisao sam prvi tekst u novoj-staroj rubrici Teorija fotografije. Radi se o uvodu u teoriju – šta ona jeste i šta može biti. Počinje sa pojašnjenjem – kako se teorija obično bazira na suvoparnim formulama i pravilima (tehnike) a da se zanemaruju procesi kojima se ona stvara, odnosno čita.

Cilj rubrike je da fotografima, a posebno onim mladim i ambicioznim, pojasni da se teorijom fotografije dolazi do boljeg razumevanja fotografije, pre svega. Današnji kriterijumi u fotografiji svode se na zvezdice i “favove”, a elitistički model vrednovanja fotografije sve je jači (veličaju se samo “najbolji”, i oni mogu da rade kako god požele, mi smo tu da im se klanjamo i da ih kopiramo).

Dosta sam razmišljao prilikom pisanja članka. Dosta sam pisao, pa brisao. Bilo mi je teško da sve sažmem u relativno-kratak tekst, jer bi tako kompleksna tema ispala naivna. Tu je opet bilo i pitanje primera. Da ne bi sve bilo prazno teoretisanje, treba ljudima dati i primer. A kako u jednom primeru, u nekoliko rečenica, predočiti sve što bi trebalo? Bio je to pravi izazov za mene, uzimajući u obzir ciljnu grupu časopisa.

Kada je konačna verzija usaglašena, bio sam jako zadovoljan. Pročitao sam ga verovatno oko 20 puta. Onda sam konačno dobio svoj štampani primerak. Vrlo uzbuđen, počeo sam da listam. Nisam preskakao ostale rubrike (ali ih nisam posebno ni čitao), a bilo ih je dosta – U fokusu, Izložbe, Moje Iskustvo, Fotografi, Praksa na delu itd. I onda napokon Teorija fotografije. Opet sam pročitao ceo tekst, iako ga znam napamet. Ali nešto nije štimalo. Sve je isto, ali nešto deluje drugačije.

Upravo to – delovanje. Ceo časopis je pun lepih fotografija, dobrih lekcija i saveta. Čak se i za ozbiljnijeg korisnika nađu dobre i pametne stvari. Ali nisam mogao da se otrgnem utisku da u tom moru dobrih fotografija do kojih se lako stiže (pomoću objašnjenja i uputstava), članak o teoriji kao da je crna rupa. Zašto bi sad neko, ohrabren svim tim dobrim savetima i step-by-step lekcijama, zastao i poverovao tekstu koji u suštini kaže da je fotografija misaoni proces, da ne verujemo tehnikama već procesima stvaranja, pa pominje i neku filozofiju fotografije itd.

Mislim da tek sada osećam pravu moć kanala za distribuciju fotografije, o kojima je Vilem Fluser pričao u knjizi Za filozofiju fotografije. Naravno, logično je da se svaka fotografija menja u odnosu na kanal kroz koji se propušta – što isto važi i za tekst unutar časopisa – ali sam zapravo tek sada to osetio tako jako na svojoj koži. Tekst koji praktično znam napamet i za koji sam bio siguran da znam kakav efekat može u čitaocu izazvati – sada nema tu moć. Naravno, vrlo sam subjektivan po ovom pitanju, i nemam pojma šta o tome mislite vi, čitaoci časopisa.

Budite brutalno iskreni!

Be Sociable, Share!