WP Greet Box icon
Dobrodošli na Svetlu Komoru, portal i magazin primenjene fotografije! Ako ste novi ovde, možda želite da pratite naš RSS izvor, ili Fejsbuk stranicu, kako biste ostali u toku sa novim sadržajem?

Najveći godišnji konkurs iz oblasti medijske fotografije ove godine, više nego inače, nosi izuzetno prepoznatljiv pečat, što ga čini posebno zanimljivim u savremenoj srpskoj dokumentarnoj fotografiji. Po prvi put u skorije vreme jedan ceo talas ličnih projekata i fotografija nastalih mimo dnevnih obaveza profesionalnih fotografa, isplivava na površinu i postavlja brojna pitanja u vezi budućeg razvoja i uloge dokumentarne fotografije u Srbiji.

Hrabar potez žirija da zauzme drastično drugačiji smer, i podrži fotografe koji se „van radnog vremena“ bave beleženjem ličnih i kolektivnih sudbina, neminovno dovodi do pitanja koje se svuda u svetu nameće: koja je nova uloga dokumentarnog fotografa, u trenutku kada se mediji, ali i potrebe i navike potrošača drastično menjaju? Pojava „građanskog izveštavanja“ i drugih oblika masovne produkcije informativnog sadržaja koji pored proste, suve informacije ne pretenduju na bilo kakav drugi kvalitet, u svetu je dokumentarnom fotografu nametnula još veću odgovornost. Pored čuvenih šest novinarskih pitanja, pa često i umesto njih, dokumentarni fotograf danas mora ponuditi bogatiji i „pametniji“ sadržaj. Pre svega mora imati glavnu ulogu u izgradnji priče, umesto da bude pasivni posmatrač sa distance.

U tom smislu je ovakav „prelom“ sa izborom pobedničkih fotografija pozitivan, jer pokazuje ono najosnovnije – da postoji potencijal za razvijanje angažovane dokumentarne fotografije u Srbiji. Pokazuje da postoje fotografi koji su spremni da se posvete beleženju života koji ih okružuje, i priča za koje oni, a ne njihovi urednici ili direktori, smatraju da su bitne.

Nažalost, dominacija ovakvih ličnih projekata i angažmana ostavlja jednu veliku prazninu, a to su aktuelni događaji koji grade medijsku sliku u Srbiji. Nismo videli ozbiljnu reportažu o smrti Patrijarha Pavla, koja se može prikazati mnogo šire i kompleksnije od samo jedne sahrane. Stravično ubistvo Tatona u centru grada moglo je da se uzme kao samo jedan deo priče, možda kao kulminacija nekoliko izuzetno napetih nedelja u Beogradu skoncentrisanih oko Povorke ponosa. Bilo je sigurno još manjih priča koje su možda „pokrivene“ ali im nije data pažnja i vreme, i posmatrane su isključivo kao „dnevni zadaci.“

Pored ovog prikaza fotografija, uskoro će biti objavljen i intervju sa Donald Weberom, fotografom agencije VII i članom ovogodišnjeg žirija. Sa njim sam pričao i o njegovom opštem utisku o dokumentarnoj fotografiji u Srbiji, s obzirom da je u tri navrata pogledao najveći deo radova dokumentarnih fotografa.

Obrazloženje žirija za dodelu glavne nagrade:

Autorka izraženog stava kombinacijom boja i kompozicije gradi vizuelni narativ koji svojom univerzalnošću, simboličkim prisustvom članova porodice, nadilazi uslove i prostor. Fotografija tretira i opstanak opšteg koncepta porodice, ali i borbu za realan opstanak porodice, važnu u svim vremenima i uslovima. Izbegavajući stereotip grupnog porodičnog portreta, autorka otvara polje individualnog tumačenja odnosa žene i muškarca.

Nagrade:

Glavna nagrada: Sanja Knežević, za fotografiju Par
Blic vest: Aleksandar Stanković, za fotografiju Nesvestica
Fotoilustracija: Saša Čolić, za fotografiju Pursuit For Justice
Portret: Nemanja Pančić, za fotografiju Neutešna majka
Portret reportaža: Marko Risović, za reportažu Legionar
Sport reportaža: Nemanja Pančić, za reportažu Borilački duh
Umetnost: Luka Knežević-Strika za fotografiju Kid’s Patch
Umetnost reportaža: Marko Risović za reportažu Cirkus
Vest: Matt Lutton: za fotografiju Smrt Patrijarha Pavla
Vest reportaža: Nebojša Marković za reportažu Brđani
Život reportaža: Nemanja Jovanović za reportažu Štajga
Specijalno priznanje žirija: Darko Stanimirović za reportažu Dan pre iseljenja

Žiri:

Branimir Karanović, profesor fotografije na Fakultetu primenjenih umetnosti
Aleksandar kelić, član ULUPUDS
Dalibor Danilović, fotograf
Donald Weber, fotograf agencije Vll
Zvezdan Mančić, Predsednik Asocijacije medijskih fotografa Srbije

Nagrađene fotografije

Glavna nagrada: ParSanja Knežević / slobodni fotograf

Fotoilustracija: Pursuit For Justice – Saša Čolić / slobodni fotograf

Portret: Neutešna majka – Nemanja Pančić

Blic vest: Nesvestica – Aleksandar Stanković

Vest: Smrt patrijarha PavlaMatt Lutton

Umetnost: Kid’s patch – Luka Knežević-Strika / Belgrade Raw

Reportaže

Sport reportaža: Borilački duh – Nemanja Pančić

Umetnost reportaža: Cirkus – Marko Risović / www.nadlanu.com

Srbija, 2009. Cirkus je zatvorena struktura sa svojim pravilima i svakodnevnim aktivnostima. Živeći kao savremeni nomadi, članovi cirkuskih trupa su upućeni jedni na druge. Za ljude izvan tog kruga, veoma je teško da dobiju pristup svakodnevnom životu i hijerarhiji koja vlada unutar cirkusa. Pravila, aktivnosti i veštine prenose se sa kolena na koleno, pa nije retko da u cirkusu u istom trenutku budu i po tri generacije iz iste porodice. Jedina izvesnost ovakvog života je da se cirkus stalno kreće u potrazi za novom publikom kojoj će prikazati samo onaj deo svog sveta koji zablista pod svetlima cirkuske šatre.

Život reportaža: Štajga – Nemanja Jovanović

Štajga je glavna železnička stanica u Beogradu i njena okolina. Opštepoznato mesto na kome se mogu naći prostitutke, dileri, kockarnice… Voajerski pogled s prozora i iz automobila na moj novi komšiluk…

Portret reportaža: Legionar – Marko Risović / www.nadlanu.com

Dušan je bivši legionar. Iako uspešan student, u nekom trenutku svog života odlučio je da posluša svoj avanturistički duh, i priključi se francuskoj Legiji stranaca. Po povratku u Srbiju, pokušava da obnovi prekinute veze sa društvom i da živi normalnim žživotom. Zbog njegove ekscentrične prirode i dugog perioda provedenog u ekstremnim uslovima, taj proces nije nimalo lak, ni siguran.

Vest reportaža: Brđani – Nebojša Marković / FONET

KOSOVSKA MITROVICA 30.04.2009. Pripadnici Euleks policije i danas su suzavcem odgovorili na pokušaj srpskih demonstranata u naselju Brđani, na severu Kosovske Mitrovice, da se približe mestu gde Albanci, vec šesti dan obnavljaju kuće. Sporadičnim bacanjem suzavca, u nekoliko navrata, pripadnici Euleks policije su sat vremena rasterivali meštane Brđana, koji su pokušali da pređu “žutu liniju”, koja razdvaja Albance i Srbe u ovom mitrovačkom naselju.

Specijalno priznanje žirija u kategoriji Život reportaža: Dan pre iseljenja – Darko Stanimirović / Belgrade Raw

Serija portreta prikazuje život mladih roma koji su rođeni i odrasli ispod mosta Gazela. Akcija iseljenja je sprovedena 31. avgusta 2009. godine, kao deo priprema obnove mosta. Posle više od dvadeset godina, članovi ove romske zajednice su sada raseljeni na različite lokacije u Beogradu i jugu Srbije.

Be Sociable, Share!